Tänään on 16.12.2017 20:41 ja nimipäiviään viettävät: Auli, Aulikki, Aada, Ada ja Adele. MOBIILIVERSIO M.UUTISVIRTA.FI

Lauttakylä: Voisi olla totta

Julkaistu: · Päivitetty:

Hanna Immonen (vas.) ja Kaisa Telilä kertovat, että kun saa koulutuksessa jo aidon tuntuisen tilanteen, se madaltaa ehkä kynnystä pysähtyä oikeaan tilantee-seen. VR:n kautta tilanne tulee todellisemmin esille kuinopetusvideolla tai Powerpointilla. Mitä tapahtuu, kun kaksi ensiavun ammattilaista tutustuu virtuaalitodellisuuteen? Vaikkapa uusi virtuaalitodellisuuteen perustuva työkalu ensiapu- ja turvakoulutukseen. Se on kuitenkin vasta lopputulos. Siihen on kuljettu pitkä matka, joka on alkanut hyvin perusasioiden ääreltä: –Tyttäreni kanssa istuin kahvilla, ja hän vain heitti, että tämä meidän juttu sopisi hyviin VR:ään. Totesin, että Valtion Rautateillä on varmasti ihan omat kouluttajat, Hanna Immonen nauraa. Pitkän aikaa Auts-Tuotteen Immonen ja Kaisa Telilä olivat kaivanneet koulutukseen uusia työkaluja tai keinoja, joilla voitaisiin tarjota koulutettaville kokemusta aidosta tilanteesta. Harjoitustilanteiden ja simulaatioiden jälkeen ihmiset jäävät heidän mukaansa usein pohtimaan, miten pystyisivät toimimaan oikeassa tilanteessa. Vaikka ensiapukoulutusta annetaan vuosittain valtavat määrät, yli puolet LähiTapiolan tänä syksynä teettämään kyselyyn vastanneista koki, ettei uskaltaisi toimia ensiapua vaativassa tilanteessa. −Sitten kaksi vanhaa ensiapukouluttajaa sai VR-lasit päähänsä ja lamppu syttyi, Telilä selittää. Se tapahtui viime vuoden joulukuussa. Tiivis kehitystyö johti VR Safe -nimellä kulkevaan tuotteeseen, joka tarjoaa paitsi virtuaalisen onnettomuustilanteen myös työkalut sen käsittelyyn osana koulutusta. VR Safen ensimmäiseksi virtuaaliskenaarioksi muodostui liikenneonnettomuus, jossa kuvataan tapahtuma ensimmäisenä onnettomuuspaikalle saapuvan silmin. Lisääkin sisältöä on tulevaisuudessa luvassa. Juuri liikenneonnettomuuden valintaan on monta syytä. Ensinnäkin jo EA1-koulutuksessa on pakollisena osuutena toiminta liikenneonnettomuudessa. Vuonna 2016 tapahtui lähes 2500 henkilövahinko-onnettomuutta, joissa kuoli 192 ja loukkaantui yli 3200 henkilöä.     Tulevaisuuden koulutusympäristö Nuorena miehenä ajoin kesätöissä täydessä lattia-laattalastissa olevan pakettiauton kivilastissa olevan kuorma-auton eteen. Oman autoni rajoittunut kiihtyvyys ja kuorma-auton kiviröykkiön alla rutisevat jarrut eivät olleet hyvä yhtälö. Ainoa henkilövahinko koettiin kuitenkin henkisellä puolella, kun jouduin selittämään asian pomolleni. Onnettomuuspaikalla en ole joutunut toimimaan kertaakaan. Viime viikolla kuitenkin päädyin yhdessä erään toisen henkilön kanssa onnettomuuspaikalle. Tosin virtuaalitodellisuudessa. Sisällöstä en paljasta enempää, mutta silmien peittäminen VR-laseilla avasi silmäni. Ainakin jossain määrin. Olen vaikuttunut. Mikko Perttunen         Lue pääjuttu loppuun 5.12.-Lauttakylä-lehdestä tai digilehdestä . Lauttakylä-lehden voi tilata täältä . Oletko jo ladannut Raitin ?   Mikko Perttunen

Avainsanat: tarjota tapahtuma silmä vr virtuaalitodellisuus vastanainut valtio uusia uusi työkalu tulevaisuus toiminta toimia tilata tilanne pysähtyä syksy sisältö pohtia pitkä perustuva pakettiauto onnettomuus onnettomuuspaikka oman nuori nimi nauraa muodostua monta mikko matka lopputulos liikenneonnettomuus lehti lattia lasi lamppu kuolema koulutus kokemus kehitystyö kautta kaisa kahvilla juttu joulukuu jarru istuin immonen ihminen hyvä henkilövahinko henkilö hanna ensiapu auto antaa ajo ainoa 2016