Tähdet ja avaruus:

Galaksissa näkyi voimakas ja lyhytaikainen röntgensädepurkaus

Julkaistu: · Päivitetty:

Nasan NuSTAR- ja Spitzer-avaruusteleskoopit ovat havainneet kirkkasta röntgensädekohdetta, joka katosi muutamassa viikossa. Ilmiön taustalla voi olla joka musta aukko tai neutronitähti. Röntgensädepurkaus näkyi 25 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevassa NGC 6946 galaksissa. Tutkijat luokittelevat kohteen niin sanotuksi ultravalovoimaiseksi röntgensädekohteeksi. Havaittu purkaus oli poikkeuksellinen sen lyhyen, noin kahden viikon mittaisen keston vuoksi. Ilmiön aiheuttajasta ei ole varmuutta. Kyse voi olla mustasta aukosta, joka hajoitti sen lähelle tulleen tähden. Kun tuhoutuvan tähden aines kiertää aukkoa lähietäisyydellä, aines kuumenee nopean liikkeen vuoksi voimakkaasti ja alkaa säteillä röntgenalueella. Toinen mahdollinen selitys on neutronitähti. Jos neutronitähti...

Avainsanat: valovuosi selitys poikkeuksellinen neutronitähti nasa muutama musta miljoona mahdollinen lähelle kiertää ilmiö aukko aines voimakas viikko varmuus

Uutisvirta.fi